Artikkelit

Esittelyssä: Ansiokkaasti sertifioituneet

Projektiammattilaiset ry palkitsee vuosittain ansiokkaasti sertifioituneita. Ansiokkaasti sertifioituneet ovat suorittaneet sertifiointiprosessin esimerkillisesti ja erottuneet siten edukseen sertifioituneiden joukosta. Pyrimme palkitsemaan menestyneitä osaajia jokaiselta sertifiointitasolta. Tänä vuonna tittelin saivat: IPMA Level A CCT – Markku Aarni, IPMA Level B – Vesa Koistinen, IPMA Level C – Ivan Kinnunen ja IPMA Level D – Ville Kivekäs

Vesa Koistinen; B –tason tuotekehitysosaaja



Olen viisikymppinen diplomi-insinööri Riihimäeltä. Koko urani olen työskennellyt erilaisissa tuotekehitystehtävissä tuotteiden kehittämisen parissa. Aloittanut suunnittelijana ja edennyt pikkuhiljaa projektien vetämisen pariin. Tällä hetkellä työskentelen Vaisalassa Program Managerin tehtävissä.

Tuotekehityksessä kiinnostaa uusien ja osin tuntemattomia asioiden parissa työskentely, ongelmaratkaisu sekä tietenkin uuden kehittäminen ja markkinoille tuominen. Kaikki tämä tiimityönä ja yhdessä onnistumisen kautta.

Sertifiointiin lähdin alun perin mukaan työnantajan asettamien pätevyysvaatimusten takia. Projektipäällikkyys on yrityksessämme selkeästi ammatti ja yksi tapa pätevyyden osoittamiseen on IPMA sertifikaatti. Työkokemukseni pohjalta päätimme lähteä suoraan tavoittelemaan B-tason sertifikaattia. Kirjoitukseni onkin tämän pohjalta eikä välttämättä päde muihin tasoihin kaikilta osin.

Sertifikaatti on paljon enemmän kuin rivi CV:ssä

Sertifiointiprosessi osoittautui huomattavasti laajemmaksi kokonaisuudeksi, kuin alun perin ajattelin. Se oli haastava prosessi, vaati määrätietoista tekemistä ja pakotti tutkiskelemaan omaa osaamista ja projektityötä monesta eri näkökulmasta. Prosessin aikana ymmärsin, miten monta osa-aluetta projektityöskentelyyn liittyy. Käytännön työssä esille nousevat helposti tekniikka, ihmiset, aikataulut ja budjetti. Nämä ovat kuitenkin vain pieni osa lähes kolmestakymmenestä näkökulmasta, joita vasten loppuraportti B-sertifioinnissa tehdään.

Loppuraportin kirjoittamisessa haastavinta oli löytää kustakin näkökulmasta se tärkein eli ydinasia. Raportin sivumäärä oli rajattu, joten sitä kirjoittaessa joutui miettimään: mikä on oleellista ja tärkeää tässä näkökulmassa ja miten esitän sen niin, että näkökulmapätevyys täyttyy. Tietenkin esittäen pätevyyteni mahdollisimman napakasti.

Sertifiointia miettivälle sanoisin, että kannattaa hypätä rohkeasti mukaan. Se on paljon enemmän kuin sertifikaatti seinällä. Omien näkemysten ja työtapojen tutkiskelu voi auttaa löytämään uusia näkökulmia asioihin. Toisaalta kannattaa myös suhtautua sertifiointiprosessiin vakavasti ja ajatella sitä projektina, jolla on alku ja loppu. Suunnitella tekeminen hyvin ja varata sille aikaa systemaattisesti. Sertifikaatti ei tule itsestään.



Ville Kivekäs - Sertifioitu ehkäisyinsinööri

Olen Ville Kivekäs, toimin tuotannon asiantuntijana Bayerin Turun tehtaalla, joka on keskittynyt pitkävaikutteisiin ehkäisyvalmisteisiin ja ylipäätään polymeeripohjaiseen lääkeannosteluteknologiaan. Suomessa kehitetyn hormonikierukkaperheen myynti vuosittain on yli miljardi euroa. Viemme myös tuotteita Turusta 130 maahan.  Suomen Turkua voikin näin ehkä kutsua maailman ehkäisypääkaupungiksi.

Olen koulutukseltani mm. tuotantotalous-insinööri ja ennen Bayerille tuloani vuonna 2010 olen työskennellyt TYKS:ssa radiologian parissa (PET-keskus ja kliininen neurofysiologia) sekä Nokialla. Paraikaa viimeistelen työn ohella maisterin tutkielmaa terveysteknologian alalta, projektille tietenkin. Vapaa-ajallani harrastan improvisaatioteatteria ja tilastomatematiikkaa.

Työskentelin keväällä 2022 vanhempainvapaan sijaisena Bayerilla organisaatiossa, joka vastaa globaalisti kaikkien markkinoilla olevien lääkinnällisten laitteiden elinkaarenhallinnasta. Kaikille tässä roolissa toimiville tarjottiin mahdollisuutta IPMA sertifiointiin ja sitä kautta aihe tuli itsellenikin ajankohtaiseksi. Bayerilla on haluttu tarjota sertifiointia laajasti kaikille projekteissa toimiville, tällä hetkellä meillä jo yli 120 sertifioitunutta ammattilaista.

Koin valmennussessiot piristävänä vaihteluna työpäivien lomassa. Ehkäpä parhaimpana antina oli sparrailu omien kaukaisempien kollegojen kanssa valmennusryhmässä ja sitä kautta oppien ammentaminen myös niistä projekteista, joissa ei itse ole mukana. Valmennuksissa korostettiin teoriatiedon lisäksi ihmisten kanssa toimimista ja laajasti projektin menestystekijöitä eri näkökulmista.

Välittömästi sertifioinnin jälkeen pääsinkin kokeilemaan siipiäni kansainvälisessä investointiprojektissa ja vietin viime kesänä yhteensä kuukauden toimittajamme tiloissa Keski-Euroopassa laitetestejä tehden.

Syksyllä 2022 sain Suomen parhaan IPMA D-tason sertifiointikoetuloksen perusteella kutsun haastateltavaksi Projektipäiville 2022, joka on Suomen suurin projektiliiketoiminnan ja -johtamisen ammattilaistapahtuma. Projektipäivillä myös Bayerin PMO:n vetäjä Jani Kupila puhui projekti- ja projektisalkunhallinnan roolista yrityksen vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa.

Myös kestävyys ja vastuullisuus ovat olleet itselleni aina tärkeitä teemoja ja olen toiminut mm. Turun YK-yhdistyksen hallituksessa. YK:n mukaan maailman väkiluku saavutti 8 miljardia marraskuussa 2022. Tähän haasteeseen haluamme Bayerilla olla vastaamassa, visionamme "Health for all - Hunger for none" - Tavoitteemme on tuoda vuoteen 2030 mennessä moderni ehkäisy ja perhesuunnittelu 100 miljoonan naisen ulottuville kehittyvissä maissa.


Ivan Kinnunen, autoteollisuuden palkittu projektiosaaja


Valmet Automotive on valmistanut autoja Suomessa reilut 50 vuotta, ja samalla on tehnyt projekteja niin tuotekehityksessä, sopimusvalmistuksessa kun investoinneissa. Projektit ovat tuttu ja turvallinen tapa toimia, mikä näkyy prosesseissa ja henkilöiden osaamisessa.

Valmet Automotivella kaikista haastavimmat projektit ovat sopimusvalmistusprojekteja. Ne ovat isoja kokonaisuuksia, joissa tuodaan kokonaan uusia tuotteita valmistukseen. Sellaiset projektit kestävät vuodesta kahteen ja sitovat satoja ihmisiä täysipäiväisesti. Projektin tavoitteena on tuoda käyttöön kaikki uudet prosessit, joita tarvitaan uuden tuotteen valmistuksessa. Tämä käsittää kaiken tietoliikenneyhteyksistä aina varsinaisen tuotantolinjaan.

Aloitin työurani esihenkilönä Valmet Automotivella vuonna 2017 osastolla nimeltä Maalaamo. Kyseisen työpaikan loi käynnissä ollut projekti, joka toi Mercedes-Benz GLC automallin valmistuksen Uuteenkaupunkiin. Esihenkilöurani ei kuitenkaan jatkunut pitkään, vaan vuonna 2018 projekti, joka toi seuraavan automallin tuotantoon, veti minut mukanaan. Parin vuoden ajan työskentelin projekti-insinöörinä ja vuoden 2020 alussa sain oman projektin ja päällikkötittelin. Siirryin Saloon rakentamaan Volvon asiakkuutta ja sopimusvalmistusta, jonka tuotteena oli Volvo XC60/90 mallin hybridiakku.

PMO projektien tukena

Valmet Automotiven projektitoimintaa johtaa ja tukee projektitoimisto eli PMO. PMO luo läpinäkyvyyttä projektitoimintaan niin johdolle kun muille sidosryhmille. Samalla se myös huolehtii, että vain tarpeelliset projektit aloitetaan ja aloitetut projektit saavat tarvittavat resurssit käyttöönsä. PMO vakiinnutti yrityksessä käytettävät prosessit ja yhtenäisti ne. Projekteille luotiin selkeä elinkaarimalli, salkun hallinta-työkalu sekä perusteltiin hallintofoorumeja tukemaan projektitoimintaa.

Vuonna 2019 aloitin PMO:ssa  projektipäällikkönä. Organisaatiossa sain hyvän perehdytyksen olemassa oleviin projektihallintatyökaluihin sekä yrityksessä käytettäviin prosesseihin, mitkä ovat olennaiset projektijohtamisessa.

Tukeakseen ammatillista kasvua ja varmistaakseen, että projektitekijöillä on hyvät edellytykset suoriutua vastuista, projektitoimiston johtaja järjesti projektityön koulutuksia. Koulutuksista selkeä jatkuma oli sertifiointi, joka varmistaisi, että projektityössä tarvittava osaamiskehys löytyy.

Yrityksessä tehtiin päätös, että projektiammattialaisia lähdetään sertifioimaan IPMA-sertifioinnilla. IPMA sertifiointi on kompetenssin perusmittari projektihallintaan. Se tarkastelee projektin johtamista kolmesta eri näkökulmasta pätevyyksien kautta. Ensinnäkin ymmärryksen näkökulmasta, johon liittyvät strategia, hallinto ja prosessit. Toisena se huomioi ihmiset, eli esimerkiksi johtamisen ja johtamismallit. Viimeisempänä siinä huomioidaan käytännöt, kuten toteutusmalli, vaatimukset ja tavoitteet. Kun pätevyyksien lisäksi otetaan huomioon Valmet Automotiven projektien toteutusmalli, saadaan tuloksena kokonaisvaltainen paketti projektitekijöille.

Itse suoritin ensin IPMA D-tason. Puolisen vuotta myöhemmin, kun haettiin halukkaita suorittamaan sertifiointeja, ilmoittauduin C-tasolle. Koe oli melkoinen suoritus, kaikki 3 tuntia varattua aikaa tuli tarpeeseen, vaikka jokaiseen kysymykseen kirjoitti ehkä virkkeen verran tekstiä. Haastattelu oli mukava, harvakseltaan tulee normaalissa työelämässä tilanteita, joissa joku haluaa aidosti testata sinun tietämystäsi aiheesta, eikä vain haastaa osaamistasi. Kokonaisuudessaan sertifiointiprosessi oli hyvä kokemus realistisella aikataululla. Tarvittavat tiedot oli selkeästi kommunikoitu ja sertifiointityökalut olivat käyttökunnossa. Aikaisempien kirjoittajien tavoin, vinkkiviitosena tuleville sertifioiduille ammattilaisille: Tutustukaa ennen koetta todella hyvin termeihin ja lyhenteisiin.

Tulevaisuudessa on tarkoitus pysyä sertifioituna ja mahdollisesti suorittaa seuraava IPMA sertifioinnintaso, kunhan kokemusta kertyy tarpeeksi. Kaiken kaikkiaan itselleni jäi todella positiivinen tunne sertifiointiin liittyen. Pidin työnantajan lähestymistavasta, joka oli pehmeä mutta tukeva. Annettiin mahdollisuus sertifioitua ja tarpeeksi työkaluja siihen, että sertifiointi olisi onnistunut. Esimerkiksi omissa vuosittaisissa yhteisesti määritetyissä tavoitteissani oli sertifiointi yhtenä kohtana, mikä antoi mahdollisuuden keskittyä prosessiin – se oli osana työtä, eikä mikään iltaisin tehtävä ylimääräinen tehtävä. Työantaja ei myöskään pakota osallistumaan tähän, mikäli tuntuu ettei halua tai ehdi. Seuraavalla kierroksella on aina tilaa.

Valmet Automotive on autoteollisuuden palveluntarjoaja vuodesta 1968, jolla on kolme liiketoimintalinjaa: ajoneuvojen sopimusvalmistus, akkujärjestelmät ja avoautojen kattojärjestelmät ja kinematiikkaratkaisut.