Artikkelit

Helsinki Airport kehitysohjelma palkittiin Vuoden Projektina

Vuoden Projektina palkittu Helsinki Airport kehitysohjelma parantaa Helsinki-Vantaan kilpailuasemaa lentoasemien välisessä kilpailussa ja kansainvälisessä lentoliikenteessä, erityisesti Aasiaan suuntautuvassa laajarunkoliikenteessä. Noin miljardi euroa maksava hanke alkoi vuonna 2014, ja nyt uudistuksista on valmiina noin 90 prosenttia.



Helsinki-Vantaa on noussut Euroopan tärkeimpien lentoasemien joukkoon, joten laajarunkoliikenteen ja sen toimintaedellytysten kehittäminen on yksi Finavian investointiohjelman keskeisimpiä tavoitteita.

Finavian ohjelmajohtajan Martti Nurmisen mukaan kehitysohjelma parantaa sekä matkustajien mukavuutta että tuo selkeitä hyötyjä lentoyhtiöiden toimintaan. Matkustajasiltojen määrän kasvattaminen 8:sta 16:een nopeuttaa lentoyhtiöiden toimintaa. Myös lentoaseman kaupalliset palvelut lisääntyivät.

Ohjelmassa neljä vaihetta ja 25 projektia

Lentoaseman kehitysohjelma koostui kolmesta vaiheesta, joihin sisältyi kaikkiaan 21 projektia. Vaiheet I-III olivat oma rahoituksellinen kokonaisuus. Kun ohjelma oli jo käynnissä, lisättiin erillinen IV vaihe, jossa on neljä projektia lisää. Yhteensä kokonaisuudessa on hallinnoitu siis 25 projektia.

"Käytimme ohjelmajohtamismallina MSP-viitekehystä (Managing Successful Programs), joka laadittiin Finavian oman projektimallin päälle”, Nurminen kertoo. Uudenlaista toimintaa oli, että ensimmäiset projektit käynnistettiin 2014 samalla, kun tehtiin yleissuunnittelua ja esiselvitystä.

Käyttöönotot olivat kova ponnistus

Haasteellisimpina vaiheina suuressa kokonaisuudessa Nurminen pitää onnistuneita käyttöönottoja. Ohjelman alussa käyttöönottovaihe oli liian lyhyt, eikä toiminnalliseen koekäyttöön aluksi osattu varata riittävästi aikaa.
 
”Hankkeen onnistumisen tärkeä osa oli projektien toteuttaminen yhteistyömalleilla, kuten allianssilla. Ohjelmassa luotiin myös kehitysvaiheellinen projektijohtourakointimalli. Yhteistyömalleissa tilaaja ottaa aika paljon riskiä asioista. Meidän käyttämämme mallit antavat mahdollisuuden joustavaan ohjaamiseen läpi projektien.”

Kokonaisuuden haasteellisimpina vaiheina koettiin käyttöönotot, kertoo Finavian ohjelmajohtaja Martti Nurminen.
Helsinki-Vantaalla yhteistyömalleja käytettiin isoimmissa kokonaisuuksissa, mutta ohjelmassa käytettiin myös useita eri urakkamuotoja. Jokaiseen projektiin valittiin paras toteutusmuoto.



Lisätietoja: www.finavia.fi/fi/helsinki-vantaan-kehitysohjelma

Kuvat: Finavia Oyj
Teksti: Marja Keränen, Viestintätoimisto Medita Oy