Artikkelit

Muutoksen ajurina digipalvelujen kehittäminen

Maistraatit ja Väestörekisterikeskus työskentelivät kumpikin väestötietojen parissa. Valtio halusi yhdistää virastot ja kehittää samalla digitalisaatiota ja valtakunnallista toimintatapaa. Uusi Digi- ja väestötietovirasto on toiminut vuoden 2020 alusta. Muutosta hallittiin työryhmissä ja alussa korostui yksinkertainen mutta tärkeä asia: kuunteleminen.

Maistraatit, maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö ja Väestörekisterikeskus yhdistyivät 1.1.2020 uudeksi Digi- ja väestötietovirastoksi. Fuusiota edelsi kahden vuoden työ, josta kertovat kehityspäällikkö Esa Keränen sekä kehitys- ja tietohallintojohtaja Mira Holmroos-Kolari Digi- ja väestötietovirastosta.

Miksi fuusioon päädyttiin?

Fuusiolla haettiin tehokkuutta ja vauhtia maistraattien palvelujen kehittämiseen ja digitalisaatioon. Moni uuden viraston työ liittyy väestötietoihin, ja nyt palveluita voidaan kehittää kokonaisvaltaisesti. Tärkeä syy fuusioon oli myös se, että maistraatit haluttiin muuttaa alueellisista valtakunnallisiksi.

Aiemmin Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmä toimi taustalla ja maistraatit vastasivat asiakaspalvelusta ja elämäntapahtumien kirjauksista. Maistraattien tehtäviin kuuluvat esimerkiksi nimenmuutosten ja muuttojen kirjaamiset, edunvalvonta-asiat ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen.
Kokonaisketterän mallin kaavio. Kuva: Dvv

Miten yhdistäminen eteni aluksi?

Ensin olennaista oli kuuntelu ja keskustelu: tutustuttiin ja pohdittiin yhdessä uutta organisaatiota. Maistraateissa digitalisaatio oli vasta alussa, Väestörekisterikeskuksessa tähän oli jo perinteitä. Digipalvelujen kehittämisessä ei ollut kahta kilpailevaa tapaa toimia.

Tietohallintotyöryhmässä selvitettiin ensimmäisenä vuonna palveluiden ja tietojärjestelmien roolituksia ja järjestelmävalintoja. Toinen vuosi kului muutosten toteuttamiseen esimerkiksi tietojärjestelmien ja perustietotekniikan osalta.

Valtakunnallisuus johti myös toimintatapojen yhdenmukaistamiseen. Maistraateissa oli paneuduttu asiakaspalvelun kehittämiseen lean-menetelmällä, jossa tunnistetaan arvovirtoja ja poistetaan ylimääräisiä työvaiheita. Tästä haluttiin pitää kiinni.

Miten muutosta johdettiin kokonaisuudessaan?

Aluksi valtiovarainministeriö perusti hankkeelle ohjausryhmän, ja sitten valmistelu annettiin työryhmille, jotka liittyivät esimerkiksi asiakkaisiin, talouteen ja tietohallintoon. Ryhmänvetäjinä toimivat vastuuhenkilöt, ja ryhmiin osallistettiin aihealueiden asiantuntijoita. Asiat pilkottiin osiin, esimerkiksi kehitys- ja palvelusalkku oli yksi kokonaisuus.

Muutosvaiheet esiteltiin kaikille, ja asioista käytiin keskustelua eri kanavissa. Muutoksenhallintaa tuki toiminnan ja tietojärjestelmien kokonaisarkkitehtuurityö, jossa etsittiin erilaisia riippuvuussuhteita. Tunnistettiin myös tarve uusille yksiköille, juristipoolille ja projektitoimistolle, joka vastaa projektien vetämisestä ja projektimenetelmistä.
Mira Holmroos-Kolari arvioi, että muutos vaatii keskinäistä luottamusta ja yhteisymmärryksen tavoitetilasta. Kuva: Dvv
Miten tietojärjestelmiä yhtenäistettiin ja kehitettiin?
Kaikkiaan 15 eri järjestelmään on fuusion vuoksi tehty muutoksia. Koko uusi organisaatio siirtyy vähitellen käyttämään esimerkiksi asianhallinnassa Väestörekisterikeskuksen D360-järjestelmää sekä Vaaka-hankkeen tuottamia uusia digipalveluita.

Asiakkaat lähettävät yhä maistraatteihin asioita käsiteltäviksi paperilla, joten siirtymävaiheeseen tarvittiin tukijärjestelmä. Vuoden 2019 lopulla saatiin kehitettyä uusi Toivo-järjestelmä, jonne aineistoja digitoidaan valtakunnallisen käsittelyn mahdollistamiseksi.

Millaisia haasteita digipalveluissa on tullut vastaan?

Kun toiminta muuttui valtakunnalliseksi, mutta digipalveluita ei vielä ollut kattavasti valmiina, asioiden käsittelyssä syntyi jonoja, ja ratkaisuajat pitenivät. Jonoja puretaan parhaillaan; täytyy vain sietää välivaihetta ja työstää kiivaasti digitaalisia palveluita sujuvoittamaan toimintaa.

Palvelujen ruuhkautuminen johtuu harppauksesta digitalisaatioon ja siitä, että työ on tällä hetkellä vielä puolisähköistä: sisään tulevia papereita skannataan.

Millaisia hyötyjä fuusio toi tullessaan?

Asiakkaille tarjottavia ja asiankäsittelyn uusia digipalveluita mietitään yhdessä Vaaka-hankkeessa, hyödyntäen kummankin viraston osaamista.

Esimerkiksi väestötieto-otteita voi jo tilata digitaalisesti, ja nimenmuutostakin voi hakea Dvv.fi-sivustolla. Edunvalvontaan liittyviä digitaalisia palveluita työstetään vielä pari vuotta.
Esa Keräsen mukaan muutosta hallittiin myös pilkkomalla kokonaisuus osiin. Kuva: Dvv

Mitä hanke opetti muutoksenhallinnasta?

Muutos onnistuu pala kerrallaan, kun ensin on saavutettu keskinäinen luottamus ja yhteinen ymmärrys tavoitetilasta. Kärsivällisyyskin on tärkeää. Työyhteisöön kuuluu nyt noin 900 henkeä, eikä isossa työyhteisössä mikään tapahdu yhdessä yössä.

Fuusion jälkeen johto linjasi, että kokonaisketterä toimintatapa on virallinen tapa toimia, ja sitä suositellaan kaikkeen kehittämistyöhön. Malli luo luottamusta ja läpinäkyvyyttä, ja siihen kuuluvat kustannustietoisuus, systemaattinen yhteistyö, laadun tarkkailu ja hyötyjen johtaminen.


Lisätietoa: dvv.fi/digi-ja-vaestotietovirasto
Tietoa kokonaisketterästä toimintatavasta: www.kokonaiskettera.fi

Lue myös Mira Holmroos-Kolarin blogikirjoitus "Suomi.fi-palvelusta saa viranomaisviestit digimuodossa"

Teksti: Saga Wiklund
Kuvat: Digi- ja väestötietovirasto