Artikkelit

Personoitua projektinhallinnan oppimista chattibottien avulla

Generatiivisen tekoälyn nopea kehitys haastaa totuttuja tapoja oppia ja opettaa. Uskoisin, että viimeisen vuoden aikana jokainen korkeakouluopettaja on joutunut pohtimaan ainakin joitain seuraavista kysymyksistä: Miten minun tulee suhtautua generatiivisen tekoälyn käyttöön kursseillani? Onko minun muutettava merkittävästi kurssieni opettamisen ja oppimisen logiikkaa? Millaisia tekoälyn hyödyntämiseen liittyviä tietoja ja taitoja voisin tarjota kursseillani? Miten voisin hyödyntää tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa ja oppimisen tukemisessa? Mikä on roolini opettajana tekoälyavusteisessa maailmassa?

Tekoälyn hyödyntäminen korkeakouluopetuksessa

Jo ennen OpenAI:n tuotteiden läpimurtoa olimme pohtineet Oulun yliopiston projektijohtamisen opetuksen puolella, miten voisimme hyödyntää olemassa olevia teknologioita opetuschatbotin (educational chatbot) kehittämisessä. Vuodesta 2018 lähtien olemme tehneet erilaisia kokeiluja ja myös rakentaneet projektinhallintaa opettavan PMTutorin, jonka ensimmäinen versio näki päivänvalon 2020. Tuolloin tuutori pystyi vastaamaan suhteellisen sujuvasti opiskelijoiden esittämiin yleisiin kysymyksiin projektinhallinnasta, antamaan vastauksia kurssin käytännön kysymyksiin liittyen sekä tukemaan opiskelijoita tiettyjen projektijohtamisen osa-alueiden kuten tuloksen arvon laskennan harjoittelussa. 

Vuoden 2020 jälkeen olemme kehittäneet PMTutoria myös Erasmus+ -rahoitteisessa yhteiseurooppalaisessa hankkeessa yhdessä Wienin kauppakorkeakoulun, Milanon polyteknisen yliopiston sekä Reykjavikin yliopiston kanssa. Hanke on ollut erityisen arvokas, sillä se on tarjonnut näkemyksiä siihen, millä eri tavoilla chatbotin tarjoamia mahdollisuuksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden oppimisessa ja oppijoiden sitouttamisessa (jo ennen kuin oman chatbotin luominen tuli meille kaikille mahdolliseksi ChatGPT:n myötä). 

Personoitua opetusta chatbotien avulla

Tutkimusta opetuschatbotien käytöstä on kuitenkin vielä suhteellisen vähän – ennen ChatGPT:tä kokeiluja oli toteutettu lähinnä luonnontieteissä, kielten opiskelun sekä ohjelmoinnin kontekstissa. Kokeiluja liikkeenjohdon ja projektinhallinnan kontekstista sen sijaan on olemattomasti. Aiempi tutkimus on kuitenkin nostanut esille, että hyvin suunniteltujen opetuschatbotien käyttö voi oikein käytettynä tukea opiskelijoiden sitoutuneisuutta opiskeltavaan aiheeseen sekä vaikuttaa myös myönteisesti oppimistuloksiin. Opetuschatbotien on myös todettu olevan kustannustehokkaita ratkaisuja laajojen massakurssien tutoroinnissa.  Lisäksi ne tarjoavat apua riippumatta vuorokauden ajasta. 

Opetuschatbotien vahvuus on erityisesti siinä, että ne mahdollistavat personoitua ja sopeutuvaa oppimiskokemusta erilaisille oppijoille.  Chatbotit siis pystyvät huomioimaan oppijan piirteitä, aiempaa osaamista, oppimistavoitteita, preferenssejä sekä personoimaan oppimispolkua kyseiselle oppijalle sopivaksi. Chatbot siis suosittaa oppijalle kulloinkin sopivinta oppimisaktiviteettia esim. tarjoamalla projektinhallinnan opittavia teemoja, joissa analysoi opiskelijalla olevan eniten haasteita. Tämä on ominaisuus, jota on vaikea saavuttaa luokkahuoneopetuksessa, jossa opiskelijoita voi olla kymmeniä tai satoja.

Opetuschatbotien kehittämiseen tulisi panostaa


Chatbotien kehityskokemuksemme ja pilotointien perusteella näemme panostuksen opetuschatbotien suunnitteluun ja käytettävyyteen erittäin tärkeänä. Käyttäjätestauksesta saadun palautteen pohjalta olemme rakenteet PMTutorin, joka tarjoaa interaktiivisia harjoituksia projektinhallinnan eri taitoihin liittyen, vastaa käyttäjien projektinhallinnan liittyviin kysymyksiin sekä tarjoaa myös erilaisia oppimismateriaaleja (dokumentteja, videoita) opiskelun tueksi. Lisäksi chatbot tarjoaa mahdollisuuksia opiskelijan itsearviointiin, suosittaa eri aiheita, antaa personoitua palautetta liittyen tehtäviin sekä tarjoaa opiskelijalle opittujen taitojen kokonaisnäkymän. Erasmus+ -hankkeessa kehitettyä chatbot on suunniteltu erityisesti projektinhallinnan perusteiden oppimisen tarpeisiin, ja opiskelijamme ovatkin hyödyntäneet chatbotia kurssilla oppimisen tukena, pitkälti ns. perinteisen luokkahuoneen ulkopuolella. Saatu palaute on ollut laajalti positiivista. 

Generatiivisen tekoälyn kehitys avaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia myös opetuschatbotien saralla. Muun muassa erilaisia projekticase-tehtäviä voidaan integroida osaksi opettavia chatboteja ja luoda tilanteita, joissa opiskelijat voivat esimerkiksi vuorovaikuttaa kuvitteellisten projektin sidosryhmien kanssa ja näin testata esim. viestintätaitojaan käytännössä. Myös jatkuvan oppimisen puolella opetuschatboteilla on valtavasti potentiaalia. Ja jo aivan lähitulevaisuudessa avautuu uusia oppimisen ja opettamisen mahdollisuuksia ja tiloja, kun generatiivinen tekoäly osaa nähdä, kuulla ja puhua. On äärimmäisen mielenkiintoista päästä seuraamaan tekoälyn mukanaan tuomia vaikutuksia korkeakouluopetukseen aitiopaikalta.




Kirjoittaja:



Kirsi Aaltonen
Associate Professor
Oulun yliopisto
PRY:n Tieteellinen neuvottelukunta