Artikkelit

Rallilegendasta rakennusprojektin vetäjäksi

Rallilegenda Marcus Grönholm elää vauhdikasta elämää. Ralliuransa jälkeen hän on rakennuttanut kauppakeskuksen ja toimii tallipäällikkönä rallicross-tiimissä. Nyt hän hallinnoi rakennusurakkaa Inkoossa. Myös ralli- ja kiinteistömaailmassa tarvitaan projektiosaamista.

Oman kilpauran jälkeinen aika on pitänyt kaksinkertaisen rallin maailmanmestarin ja yrittäjä Marcus Grönholmin työn touhussa. Kiinnostus rakennushankkeita kohtaan heräsi jo kisauran aikana. Idea kauppakeskus Strandin rakentamiseen lähti tarpeesta.

– Pohdittiin vaimon kanssa, että Inkoosta puuttuu sitä ja tätä. Päädyttiin siihen, että aletaan tekemään kauppakeskusta, sanoo Grönholm.

Kauppakeskusprojekti täyttää pian 15 vuotta. Grönholm ja vaimo Tessa veivät projektin alusta loppuun kaksin. Siinä oli haasteensa, etenkin kun Grönholm ajoi vielä tuolloin aktiivisesti rallia.

– Meiltä puuttui projektipäällikkö. Säästettiinhän siinä hieman rahaa, mutta hermot siinä olivat kireällä. Lopputulos on kuitenkin hyvä ja siihen päästiin nopeassa aikataulussa, Grönholm kertoo.

Jälkeenpäin hän ajattelee, että parempi suunnittelu olisi kannattanut. Se olisi helpottanut sekä pariskunnan että rakennusurakoitsijoiden työtä. Improvisointi rakennusvaiheessa jalostui kuitenkin valmiiksi kauppakeskukseksi. Vaikka montaa mutkaa sai matkan varrella suoristaa, hän on tyytyväinen.

– Joskus sitä miettii, että olisi voinut jotain helpompaakin tehdä. Lopulta pääsin kuitenkin aika helpolla. Eihän minun tarvitse seistä siellä päivät pitkät myymässä! Tämä on välillä kivaa ja välillä vaikeampaa, niinhän se on joka asiassa, yrittäjä sanoo.

Yllättävä sysäys projektin aloitukselle

Tällä hetkellä Grönholmilla on työn alla toinen rakennusprojekti. Kauppakeskuksen vieressä oli tyhjä noin viiden hehtaarin alue risukkoista merenrantaa. Grönholm halusi siistiä aluetta ja alkoi suunnitella asuintalohanketta Inkoon rantaan. Samalla kauppakeskukseen ja koko alueelle tulisi eloa.

Suunnitteluvaiheesta, joka alkoi vuonna 2012, on tänä keväänä päästy rakennusvaiheeseen. Alueelle on suunniteltu neljä pientä kerrostaloa, joista kaksi on nyt rakenteilla. Kerrostalojen eteen on tulossa pari- ja rivitaloja.

Projektin auttoi alulle yllättävä käänne – koronapandemia.

– Kun korona alkoi, luulin, että tämä oli tässä. Että ihmisiltä loppuu raha, eikä kukaan osta mitään. Kyllä se vaan kääntyi niin, että siitä taisi olla meille apua. Ihmiset haluavat muuttaa maalle ja ovat etätöissä. Meidän kannalta se osui hyvään saumaan ja suunnitelluista taloista varattiin asuntoja. Sitten uskallettiin lähteä liikkeelle projektin kanssa, Grönholm selittää.

Omaa rooliaan Inkoon rannan rakennusprojektissa Grönholm kuvailee hankkeen isäksi. Hän on yhtiössä suurin omistaja ja hän on vienyt hanketta eteenpäin yhdessä kiinteistökehittämisen ammattilaisen Ilkka Kilpimaan kanssa.
 

Rallista hyötyä projektiosaamisessa

Grönholm kuvailee projektiosaamistaan itse opituksi. Ralliurasta on ollut hyötyä osaamisen kartuttamisessa.

– Ralli on opettanut. Kun ajoin yksityistiimissä koko 1990-luvun, tein paljon yhteistyötä esimerkiksi sponsorien kanssa. Ne olivat lyhyitä projekteja. Perusjutut tulevat sieltä ja sittemmin olen opetellut enemmän faktoja, Grönholm sanoo.

Moottoriurheilu on auttanut tulemaan toimeen ihmisten kanssa. Ennen tallikuljettajaksi pääsyä Grönholmin tiimi työskenteli talkootyönä. Silloin omat tiimiläiset kannatti pitää tyytyväisinä. Ammattikuljettajana hän jatkoi samaa linjaa. Innostunut tiimi on tärkeä myös rakennusprojekteissa.

– Kaikkien pitää uskoa, että tästä tulee hyvä. Jos huomaa, ettei mukana olevia kiinnosta, he ovat silloin väärässä paikassa. Kaikkien pitää sitoutua ja kaikkia pitää motivoida, mitä olen omalla tyylilläni tehnytkin, hän sanoo.

Grönholmin ympärillä on hyvä tiimi. Hän delegoi asioita, ja jos oma osaaminen loppuu, apu on lähellä.

Projektien onnistumisessa hän korostaa aikataulun merkitystä. Kaikkien tulee tehdä työnsä ajallaan ja budjetin rajoissa. Aikataulusta tuli haaste kauppakeskusprojektissa. Viimeisen kuukauden työmaalla ahersivat kaikki rakennusmiehet, jotka Grönholm sai haalittua mukaan. Hän pääsi juhlimaan kauppakeskuksen avajaisia ja lähti samana päivänä Argentiinaan kisoihin.

Grönholm on edelleen kiireinen mies. Miten palautuminen onnistuu?

– Se on ehkä se vaikein asia. Koko ajan joutuu olemaan puhelimessa kiinni. Asiat eivät etene, jos en vastaa. Se on yksi taito, jota pitäisi kehittää – päättää että nyt en vastaa puhelimeen, nyt olen lomalla.

Marcus Grönholm oli lokakuussa 2021 pidettyjen Projektipäivien keynote-puhuja. Haastattelemassa toimitusjohtaja Mikko Saastamoinen, Kumura Oy. Kuva: Olli-Pekka Latvala

Pyrkimys onnistumiseen

Rallimaailmassa Grönholm on siirtynyt ratin takaa taustajoukkoihin. Hän on tallipäällikkönä rallicross-tiimissä, jossa hänen poikansa ajaa. Hän kuvailee rooliaan taustahenkilöksi ja omistajaksi. Siinä on suuri ero omiin kisa-aikoihin.

– Ennen olin ajamisen päällikkö ja projektin näkyvin hahmo, hän sanoo.

Rallissa taustajoukkoja on paljon. Grönholmin kansainvälisen uran alkuaikoina Peugeotilla kahta tai kolmea kisa-autoa tuki 200 ihmisen työpanos. Grönholmin mukaan hyvä tallipäällikkö tuntee lajin ja on tiukka ja asiallinen, mutta kaikki huomioon ottava. Lisäksi autojen kehittäjät ja mekaanikot ovat tärkeä osa tiimiä.

– 2000-luvun alussa Peugeot oli uusi talli ja kaikki olivat innoissaan jokaista mekaanikkoa myöten. Kukaan ei ollut mukana rahasta vaan voiton tahdosta, muistelee Grönholm.

Tallissa oli ensin käytössä bonussysteemi. Joka kerta, kun ajettiin erikoiskokeen pohja-aika, jokainen tiimiläinen sai 100 frangin bonuksen. Lopulta tällainen palkitseminen tuli niin kalliiksi, että se piti lopettaa.

Ralliuran suurinta oppia Grönholmille on ollut se, miten makealta voitto maistuu.

– Voittamisen fiilis on rallissa mahtava. Onnistumisista saa vastaavan olon nykyään. Pitää siis pyrkiä siihen, että onnistuu, hän summaa.

Harrastuksesta tuli työ

Vuonna 2007 Grönholmin kauppakeskushanke oli käynnissä. Samana vuonna hän päätti lopettaa uransa.

– Halusin jäädä kotiin tekemään normaaleja asioita, enkä matkustaa koko ajan. Kyllä se vähän harmitti ja mieli teki takaisin ajamaan. En saanut samanlaisia adrenaliinipiikkejä pullojen lajittelusta kauppakeskuksessa. En kuitenkaan lähtenyt enää ralliin kokopäiväisesti. Huvin vuoksi ajoin joitain kisoja, hän kertoo.

Ennen läpimurtoaan rallissa Grönholm oli maanviljelijä melkein kymmenen vuotta. Oman isän ralliura inspiroi Grönholmin harrastusta, joka alkoi viedä yhä enemmän aikaa.

– Vaimo ihmetteli, onko mitään järkeä opetella teitä ulkoa ja ajaa kovaa. Sanoin, että se on perhanan kivaa. Se oli harrastus ja siitä tuli työ. Eihän paremmin voisi olla, hän sanoo.

Nyt Grönholm asuu kotitilallaan, mutta viljelyn hoitaa hänen sukulaisensa. Mies epäröi, kun hänen ammattiaan kysyy. Kuvaavimmaksi valikoituu kuitenkin yrittäjä.

– En koe olevani kiinteistökehittäjä. Olen yrittäjä. Autoura on olemassa edelleen ja siellä on kauhea yritys päällä.



Marcus “Bosse” Grönholm lyhyesti

Kuva: Marko Mäkinen
  • 53 vuotias
  • Rallin maailmanmestari vuosina 2000 ja 2002
  • Kauppakeskusyrittäjä ja ravintoloitsija. Kauppakeskus Strandin rakennusprojekti täyttää juuri 15 vuotta.
  • Tallipäällikkö rallicross-tiimissä, jonka mukana kiertää MM-sarjaa. Tiimissä ajaa Grönholmin poika sekä muita hänen suojattejaan.
  • Työskenteli maanviljelijänä 10 vuotta, jonka jälkeen ralliura kesti vuosikymmenen. Projektien parissa työskennellyt nyt yli 10 vuotta.




Teksti: Aino Suotsalmi, Viestintätoimisto Medita Oy
Pääkuva: Marko Mäkinen