Artikkelit

Tampereen raitiotielle kunniamaininta Vuoden Projekti -kilpailussa

Allianssimallilla toteutettu Tampereen raitiotiehanke sai kunniamaininnan Vuoden Projekti -kilpailussa. Aikataulussa edellä ja kustannustehokkaasti valmistunut ratikkahanke sai palkintonsa Projektipäivillä 27.10.

Modernin raitiotiehankkeen toteutusvaihe 1 valmistui elokuussa 2021, ja silloin raitiovaunut lähtivät liikkeelle ensimmäisellä linjalla. Seuraava vaihe 2 käynnistyi jo sen kanssa rinnakkain.

”Paljon on ollut opettelemista, kun modernia raitiotietä tuodaan Suomeen. Hyvällä yhteistyöllä tästä on kuitenkin selvitty pandemia-ajan keskelläkin”, kertoo Tampereen Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus NRC Group Finlandista. Hän on ollut projektissa mukana aivan alusta, tarjousvaiheesta asti.

”Raitiotien osan 1 kokemukset olivat hyvät, ja niistä opittiin paljon osaa 2 varten. Yhteistyö hankkeen osapuolten välillä on ollut sujuvaa ja myös sidosryhmiltä on saatu paljon positiivista palautetta.”

Tampereen raitiotien osan 1 tavoitekustannukseksi laskettiin alun perin 219 miljoonaa euroa. Hankkeen sisällön muutokset kasvattivat tavoitekustannuksen 300 miljoonaan euroon. Kustannuksia nostivat muun muassa Hämeenkadun uusiminen sekä raitiotien rakentaminen Hatanpään valtatien osuudelle. Lisäosuudet valmistuivat etuajassa, ja lopulta uusi budjetti alitettiin noin 30 miljoonalla eurolla.

”Suurin säästö syntyi siitä, että olimme niin paljon aikataulusta edellä ja kustannuksia syntyi tätä kautta odotettua vähemmän. Osan 1 rakentamistyö myös ajoittui hyvään aikaan. Hankinnat saatiin tehtyä ennen hintojen nousua, ja kilpailutus tehtiin isoissa kokonaisuuksissa. Indeksit on määritetty hankkeessa tilaajan riskiksi. Kustannuksia seurataan koko ajan, eikä rakennusalan hintojen noususta huolimatta kakkosvaiheessakaan ole mitään merkittävää muutosta odotettavissa ”, Valjus kertoo.




Tietoa raitiotien suunnittelu- ja rakentamishankkeesta: raitiotieallianssi.fi

Tietoa raitiotien liikennöinnistä ja vaunuista: www.tampereenratikka.fi


Kuva: Raitiotieallianssi/ Wille Nyyssönen
Teksti: Marja Keränen, Viestintätoimisto Medita Oy