Artikkelit

Tampereen ratikka aloitti liikennöinnin, julkisena projektina siitä tuli harvinainen menestys

Odotettu Tampereen ratikka aloitti liikennöinnin 9.8.2021 – lähes neljä kuukautta aikataulusta edellä! Julkiseksi projektiksi tämä on melkein ennen kuulumatonta. Eikä tässä edes kaikki, sillä hankkeen ensimmäisen osan tavoitekustannukset alittuvat arviolta noin 34 miljoonalla eurolla ja myös Raitiotieallianssin vastuulla oleva Hämeenkadun uusiminen on valmistumassa vuoden etuajassa.

Kirjoitimme Projektitoiminta-digijulkaisussamme* maaliskuussa Tampereen Raitiotieallianssista ja siitä, kuinka raitiotien rakentaminen Tampereelle on monitahoinen ja lukuisia sidosryhmiä koskettava hanke. Jo vuoden vaihteessa* oli tiedossa, että aikataulu alitetaan alkuperäisestä ja Tampereen Ratikka aloittaa liikennöinnin 9.8.2021 osana Tampereen seudun joukkoliikenteen brändiä ”Nysseä”.

– Ensimmäinen vaihe Tampereen raitiotien rakentamisesta on päättymässä. Olen erittäin ylpeä Raitiotieallianssin tekemästä työstä ja siitä, että olemme pystyneet ylittämään odotukset ja alittamaan budjetin, projektipäällikkö Sari Valjus toteaa Raitioallianssin tiedotteessa 9.8.

On ollut ilo seurata, kuinka hanke on edennyt ja kuinka kerrankin hyvin puhuttu ja julkinen hanke kylvää kiitosta ja positiivisia uutisia. Keväällä kirjoittamassaan jutussa viestintäpäällikkö ja rakentamisen viestinnästä vastaava Marja Merta (Raitiotieallianssi/NRC Group Finland Oy) kertoi yhden projektin ison onnistumisen olleen ennakoiva ja eri osapuolia palveleva viestintä. Kiitosta keränneessä allianssimallissa tämä on tärkeää:

– Yhteisen pöydän äärellä istuminen kehitysvaiheesta alkaen on lisännyt luottamusta kaikkien osapuolten välillä. Yhteisiin tavoitteisiin sitoutuminen alusta alkaen on avainasemassa hankkeen onnistumisessa. Yhdessä voitetaan, yhdessä hävitään, todetaan myös allianssin iskulauseessa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo Raitioallianssin tiedotteessa.

Erinomainen yhteistyö allianssin osapuolten ja eri sidosryhmien välillä on myös projektipäällikkö Sari Valjuksen mukaan tärkeä syy aikataulun ja budjetin alitukseen.

Raitiotien osan 2 rakennustyöt ovat jo hyvää vauhtia käynnissä. Osalla 2 projektiaikaa on kulunut 24 prosenttia ja valmiusaste on 23 prosenttia.



Lue artikkeli: ”Ytimessä yhteistyö – Raitiotieallianssin viestintä kerää kiitosta”, Marja Merta, Raitiotieallianssi/NRC Group Finland Oy

* Juttu on julkaistu alun perin alkuvuodesta ilmestyneessä Projektimaailma-printtilehdessä 1/2021. Digitaalinen julkaisu 26.3.2021.



Lähteet:

Raitioallianssin tiedotteet:

Raitiotien ensimmäinen osuus valmistuu etuajassa ja 34 miljoonaa euroa alle budjetin, liikenne alkaa 9.8., julkaistu 8.8.2021

Raitiotieallianssin elokuu huipentaa Tampereen raitiotien rakentamisen: Osa 1 valmis etuajassa ja 34 miljoonaa alle budjetin – liikenne alkoi 9.8., julkaistu 9.8.2021

https://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet/


Rakennuslehti: Tampereen ratikka aloittaa tänään liikennöinnin – kustannukset ja aikataulut alle ennusteiden

https://www.rakennuslehti.fi/2021/08/tampereen-ratikka-aloittaa-tanaan-liikennoinnin-kustannukset-ja-aikataulut-alle-ennusteiden/


Kuva: Raitiotieallianssi