Artikkelit

Vuoden projekti -kilpailu: Vuosaaren meriväylä syvennettiin

Satamien tehokas toiminta on tärkeää Suomen elinkeinoelämälle. Ramboll CM Oy:n luotsaama Vuosaaren meriväylän ja satama-altaan syvennysprojekti toteutti kestävän kehityksen periaatteita, käytti uutta tekniikkaa ja säästi rahaa. Projekti sai kunniamaininnan Vuoden projekti -kilpailussa, jonka järjestää Projektiammattilaiset ry.

– Euroopasta päin katsottuna Suomi on kuin saari, toteaa Rambollin projektipäällikkö Mauno Napari.

Siksi toimivat laivayhteydet ulkomaille ovat erittäin tärkeitä Suomen elinkeinoelämälle. Vuosaaren satama on Suomen ulkomaankaupan pääsatama. 

Ramboll CM toimi rakennuttajana Väyläviraston, Helsingin Satama Oy:n ja Helsingin kaupungin yhteishankkeessa, jossa Vuosaaren sataman satama-allasta ja meriväylää syvennettiin niin, että entistä suuremmat alukset pääsevät satamaan. Satamiin suuntautuvien kuljetusten aluskoko on kasvanut Itämerellä, kun konttialusliikenne on kehittynyt.

Väylää syvennettiin ruoppaamalla ja louhimalla entisestä 11 metrin kulkusyvyydestä 13 metriin.

Louhe hyötykäyttöön välittömästi


Projekti toteutui aikataulussa. Rakentaminen alkoi toukokuussa 2020 ja uusi väylä otettiin käyttöön marraskuussa 2021. Projekti myös alitti suunnitellun budjetin. Hankkeen alkuperäinen kokonaiskustannusarvio oli 37,8 M€, joka alittui lähes 10 miljoonalla eurolla.

Säästö syntyi synergiaedusta kahden hankkeen välillä. Meren pohjasta saatu louhe tuli välittömästi hyötykäyttöön Helsingin kaupungin hankkeessa, jossa Hernesaaren itärannalle valmistellaan uutta asuinaluetta.

– Saumaton yhteistyö kahden hankkeen välillä oli äärimmäisen tärkeää koko projektille. Meillä oli louheen sijoittamiselle kaksi vaihtoehtoa: välitön hyötykäyttö tai siirto väliaikaiseen varastoon maalle. Jos olisimme joutuneet turvautumaan välivarastointiin, se olisi maksanut miljoonia. Kahden hankkeen yhdistäminen säästi veronmaksajien rahoja, Napari kertoo.

Lisäksi louheen kuljettaminen louhintapaikalta käyttökohteeseen voitiin tehdä meritse, jolloin syntyi maantiekuljetusta vähemmän päästöjä, liikennehaittaa ja kustannuksia.

 – Jos louhe olisi viety maateitse, noin 30 000 rekkakuormaa olisi kulkenut kaupungin läpi, Napari havainnollistaa.

Kestävää kehitystä ja uutta tekniikkaa

Vuosaaren väylä ja satama pidettiin auki koko hankkeen ajan. Turvallisuus vaati merkittäviä panostuksia laivaliikenteen ja työkoneiden yhteensovittamiseen.

– Vuosaaren satama on vilkas. Satamaan ja pois kulki työn aikana 10–15 alusta päivittäin. Viestimme aktiivisesti satamaoperaattoreiden, varustamojen, luotsien ja viranomaistahojen kanssa, jotta kaikki olivat tietoisia alusten ja työkoneiden liikkeistä, Napari sanoo.

Käytössä oli myös avoin karttapalvelu, josta esimerkiksi alukset ja alueen mökkiläiset pystyivät katsomaan työkoneiden sijainnin eri aikoina. Hankkeen aikana vältyttiin onnettomuuksilta ja työtapaturmilta.

Hankkeessa hyödynnettiin tietomallipohjaista suunnittelua. Suunnittelijana toimi Arctia Meritaito Oy.

– Tämä oli Suomen ensimmäisiä merihankkeita, joka on toteutettu alusta loppuun mallipohjaisena. Meillä ei siis ollut ollenkaan piirustuksia, vaan mallintamalla tehty tietomalli, selittää Napari.

Hankkeessa noudatettiin kestävän kehityksen periaatteita ja tarkkailtiin hankkeen ympäristövaikutuksia muun muassa veden sameuden osalta. Kalastovaikutuksia kompensoidaan hankkeessa vuoteen 2023 asti. Lisäksi urakoitsija Terramare Oy:n uusi poraustekniikka vähensi meluhaittaa.


Lue lisää Vuosaaren meriväylän syventämisestä ja hankkeessa käytetystä uudesta tekniikasta seuraavasta Projektimaailma -lehdestä.

Teksti: Aino Soutsalmi