PRY:n palsta

Tällä palstalla toimiston, hallituksen sekä yhteistyökumppaneidemme kirjoituksia.



3.6.2024

Kesäinen tervehdys sinulle PRY:n jäsen!

Toukokuu kääntyi helteisessä säässä kesäkuuksi ja loma-aika lähestyy. Lue lisää
6.3.2024

PM Club Turku: Yhteinen ilo antaa energiaa ja uteliaisuus ruokkii rohkeutta!

Parisenkymmentä projektiammattilaista kokoontui Turussa EduCityyn tiistai-iltapäivänä uteliaina kuulemaan rohkeuden edelläkävijää, viestintäasiantuntija ja NLP-valmentaja Reetta Viinasta. Reetta toimi oppaanamme energisen ja rohkean projektimaailman luomiseen. Hän sai meidät aiheen taustoituksen jälkeen nopeasti innostumaan osallistavalla tyylillään. Lue lisää
26.2.2024

GYCW24: A Beacon of Change in Rovaniemi, the Heart of Finnish Lapland

The Global Young Crew Workshop 2024 (GYCW24), held in Rovaniemi, Finland, was a resounding success, bringing together young professionals and seasoned leaders from around the globe. This event, set against the backdrop of the winter wonderland of Finnish Lapland, offered a unique blend of academic education, high-level keynotes, and immersive experiences. Lue lisää
9.2.2024

AI, arjen kartturi työpöydälläsi

”Mitä olisit valmis maksamaan henkilökohtaisesta avustajasta, joka on lukenut ja muistaa kaikki sähköpostisi, tiedostosi, keskustelusi ja on seurannut kaikkia nauhoitettuja kokouksiasi?”, kysyy Microsoftin teknologiajohtaja Vesku Paananen PRY:n aamuwebinaarissa 8.2. …Ja vastaa… Lue lisää
5.2.2024

Neljä teemaa strategisesta salkunhallinnasta puhututtavat nyt

Mitkä teemat ovat juuri nyt pinnalla strategisessa salkunhallinnassa? Strateginen salkunhallinta-teemaryhmä on päättyneenä vuonna kokoontunut pyöreiden pöytien ja webinaariruutujen ääreen keskustelemaan salkunhallinnasta. Lue lisää
23.1.2024

Projektien täyteinen maailma

Hannu Malkamäki, Projektiammattilaiset ry:n hallituksen uusi jäsen, on rautainen projektijohtamisen ammattilainen. Hänen vaiheikas työuransa on johdattanut hänet Oikeusrekisterikeskukseen, jossa hän toimii projektipäällikkönä. Tutustutaan uuteen hallituksen jäseneen hänen omin sanoin. Lue lisää
12.1.2024

450-vuotiaan organisaation uudistaminen projektisalkunhallinnan avulla

Lähes 450-vuotias Leidenin yliopisto on Alankomaiden vanhin yliopisto. Tammikuussa 2024 järjestettävässä Thinking Portfolion Käyttäjäpäivässä Leidenin yliopisto jakaa kokemuksiaan salkunhallinnan kehittämisestä ja hyödyntämisestä perinteikkäässä yliopisto-organisaatiossa. Lue lisää
7.11.2023

Projektiammattilaisen näköalapaikka

PRY rekrytoi, kouluttaa ja pätevöittää uusia arvioitsijoita toimimaan IPMA-sertifioinnin puolueettomina arvioijina. Tänä keväänä tehtävästä kiinnostuneita projektiammattilaisia ilmoittautui kymmenkunta, joista ensimmäisenä hyväksytyn statuksen sai ohessa oman tarinansa kertova Isa Fagerstedt. Lue lisää
7.9.2023

PRY 45 vuotta - eikä suotta!

Juhlavuoden kunniaksi herkistyin muistelemaan hetkiä ja tapahtumia vuosien varrelta. Olen saanut olla vuosia PRY toiminnassa mukana ja mieleenpainuvia hetkiä on ollut lukuisia. Vuosien varrella muutamat asiat ja tapahtumat ovat erityisesti jääneet päällimmäisinä mieleen. Lue lisää
7.9.2023

Powerpuff Project Managers represented Finland in iPMC 2023

The International Project Management Championship (iPMC) Finals was held in Valencia, Spain, in June 2023. It is a tradition that the winner of previous year hosts the next Championships, so this honor was on Spain due to spanish team winning iPMC in 2022 in Berlin, Germany. Twelve countries had made their way into the finals this year: Czech Republic, Finland, Germany, Iran, Italy, Lithuania, Poland, Portugal, Russia, Serbia, Spain and the Netherlands. Lue lisää
30.1.2023

Young Crew Finland dived into Global YC Community in South Africa

Young Crew Finland has been renewing its activities this year and many new active YC Board Members have joined the Finnish community of young project professionals. In Young Crew the international community is a vital part of all activities and YC members highly appreciate the global networking opportunities. Young Crew Global Conference is an annual global meeting and seminar open for all YC members and this year it was held in Cape Town, South Africa. Young Crew Finland’s Chair Elsa Paasilinna and Vice Chair Milla Ranta headed off to the beautiful city of Cape Town to network and learn more about both project management as well as developing national YC activities for YC in Finland. Lue lisää
12.8.2022

Mitä on merkityksellinen projektityö?

Työn merkityksellisyys on noussut viime vuosina megatrendiksi Suomessa ja maailmalla. Sitran tuoreen yritystutkimuksen mukaan trendeistä vahvimmin liiketoiminnan kehittämiseen vaikuttavat työn merkityksellisyys, verkostomainen toiminta ja osaajapula. Merkityksellisyyden kokemus on voimavara, joka vahvistaa ihmisten motivaatiota ja sitoutumista työhön. Tällä kokemuksella on olennainen vaikutus myös projektien onnistumiseen, sillä ihmisethän ne projektitkin saavat onnistumaan. Projekti voi tuottaa merkityksellisyyden kokemuksia eri tasoilla, joihin pääsee kiinni vastaamalla kysymyksiin mitä, miksi ja miten. Lue lisää
16.3.2022

Johtajuusvaje ja vertais-coaching

Minna Rasila, Heuristica Oy Lue lisää
26.1.2022

Competent Leaders of Tomorrow Grow with IPMA’s Young Crew

Sina Moradi, former Head of Young Crew Finland Lue lisää
25.11.2021

Vantaan ratikkahankkeessa riskejä minimoidaan ja väistetään Thinking Portfolion riskisalkun avulla

Kaupallinen yhteistyö: kumppani Thinking Portfolio, riskisalkku Lue lisää
18.11.2021

Vantaan Energia kiillotti uuden projektimallinsa Thinking Portfolion projektisalkun käyttöönotolla

Kaupallinen yhteistyö: kumppani Thinking Portfolio, projektisalkku Lue lisää
11.11.2021

Projektijohtamista reaaliaikaisen tiedolla johtamisen tukemana

Solu Digital Oy:n 10v -blogisarja, osa 3 Lue lisää
7.10.2021

Projektiviestinnän monet ulottuvuudet

Solu Digital Oy:n 10v -blogisarja, osa 2 Lue lisää
25.8.2021

Project Canvas

Increase Alignment and Success in Your Projects from the book "The Project Revolution" (LID 2019) by Antonio Nieto-Rodriguez Lue lisää
9.4.2021

Projektihallinta tuo laatua kulttuuripalveluihin

Jaakko Laurila, Tampereen kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut Lue lisää
30.3.2021

Suomi.fi-palvelusta saa viranomaisviestit digimuodossa

Mira Holmroos-Kolari, Digi- ja väestötietovirasto Lue lisää
26.3.2021

Projektförsäljning – Cowboy business eller teamarbete

I mina möten med representanter för projekt-baserade industriföretag har jag lagt märke till en sorts spänning mellan försäljarna av projekt och dem som skall utföra dessa. Lue lisää

Blogin arkisto

5.1.2017 10.44

Ajatukset kohtasivat työympäristöjohtamisen paneelikeskustelussa

Jukka-Pekka Harju

Ajatukset kohtasivat työympäristöjohtamisen paneelikeskustelussa

Projektiyhdistyksen SIG-19 Smart Way of Working -ryhmä järjesti lokakuun päätteeksi Helsingin Etelärannassa kaikille avoimen paneelikeskustelutilaisuuden teemalla ”Strateginen työympäristöjohtaminen”. Aiheesta kuulemaan ja keskustelemaan saapui noin 30 työympäristöistä kiinnostunutta alan ammattilaista. Mukana oli niin työympäristöasiantuntijoita, arkkitehteja ja tilasuunnittelijoita kuin myös eri alojen organisaatioiden edustajia, joiden toimenkuvaan keskeisesti kuuluvat toimitilojen ja työympäristöjen hallinta. Panelisteina toimivat Sulava Oy:n vanhempi konsultti ja liiketoimintajohtaja Mika Okkola, Kohina Oy:n arkkitehti ja toimitusjohtaja Susanna Kallio sekä Kevan työympäristökehittämisen projektipäällikkö Kristiina Borg. Paneelikeskustelua moderoi Rapal Oy:n työympäristöjohtamisen johtava asiantuntija Pontus Kihlman

SIG-19_2016





Työympäristö muodostuu tilasta, teknologiasta ja toiminnasta

Tilaisuuden alkuun Pontus Kihlman esitteli viitekehyksen, jossa työympäristön käsitettä tilaisuudessa tarkasteltaisiin. Lähtökohtaisesti työympäristö on yksinkertaista mieltää fyysisen tilan näkökulmasta, mutta tosiasiassa kyse on laajemmasta kokonaisuudesta, jossa tilat, teknologia ja toiminta – tai fyysinen, virtuaalinen ja sosiaalinen ympäristö – muodostavat alustan, joka mahdollistaa työn tekemisen.

Blogi_SIG-19

Etenkään asiantuntijatyö ei ole samalla tavalla keskittynyt yhteen paikkaan tai aikaan kuin aiemmin. Nykypäivänä työ sitoo tekijäänsä laajemmin, mikä ilmenee muun muassa jatkuvasti ylläpidettävinä verkostoina ja kontakteina. Tämä laajempi mielikuva työympäristöstä mahdollistaa kokonaisvaltaisen työympäristön tarkastelun sekä helpottaa työn eri osa-alueiden välillä tapahtuvien yhteyksien ja rajapintojen tunnistamista.

Työn teknologinen murros vaatii uusia johtamistapoja

Digitalisaatio ja projektimainen verkostoissa tehtävä työ toimivat sekä muutosten ajurina että uusien työskentelymallien mahdollistajina. Mika Okkola toi puheenvuorossaan esille, että parhaillaan käynnissä oleva työn teknologinen murros ilmenee päinvastaisena verrattuna teolliseen vallankumoukseen:

”Teollisen vallankumouksen aikaan ihmiset tuotiin pelloilta tehtaaseen ja työ muuttui yhteistyöstä yksilötyöksi. Sen sijaan, että nuottaa oltaisi vedetty kimpassa tai talkoissa rakennettu naapurille palaneen navetan tilalle uusi, ihmiset pantiin yksilötyöhön työpisteeseen poran, sorvin, sahan tai jonkin muun laitteen kanssa, jonka käyttö oli yhden työntekijän tehtävä. Se mitä tänä päivänä tapahtuu teknologisen murroksen yhteydessä, niin ihmisethän nimenomaan enemmän ja enemmän tekee töitä vuorovaikutuksessa erilaisissa verkostoissa. Tavallaan voidaan ajatella, että siirrytään tehtaista takaisin pelloille tai ainakin pois siitä osoitetusta fyysisestä tilasta. Nykypäivänä työskentely tapahtuu itseasiassa aika monenlaisessa erilaisessa ympäristössä.”

Tähän liittyen osallistujien kesken todettiin, että se ajatusmaailma, joka liittyy johtamiseen, on vielä melko tiukasti kiinni vanhoissa käytännöissä. On huomattava, että kun muutosta tehdään konkreettisiin tiloihin, on kyse ensisijaisesti työtapojen ja kulttuuriin muutoksesta, joiden ajantasaisella johtamisella voidaan tehokkaammin ohjata myös ihmisten käyttäytymistapoja ja uutta kulttuuria sekä opetella uusia laitteita ja niiden hyödynnettävyyttä.

”Tila voidaan nähdä välineenä ja muutoksen mahdollistajana, mutta ne tietyt päämäärät ja tavoitteet muutokselle eivät ole syntyneet tilaohjatusti, vaan ihan muuta kautta. Lisäksi vaikka käytössä olisi rajattomasti teknologiaa, niin ei muutos tule täysin toteutumaan, jos työpaikan kulttuuri ei tue vapautta sekä uusia toimintatapoja ja malleja.” Susanna Kallio kiteytti.

SIG-19_2016_2

”Kun rakennetaan vahvoja kulttuureja, niin se muutos ei tapahdu vuodessa tai kahdessa. Kulttuurimuutos vaatii viidestä kymmeneen vuotta, ennen kuin vanhoista tavoista ja asenteista on täysin päästy eroon. Kuitenkin joka vuosi organisaatiot syöttävät työntekijöille uusia strategisia tavoitteita, joihin toimitilojen ja työympäristön on kyettävä vastaamaan.” Kristiina Borg jatkoi.


Viestinnän rooli korostuu muutoksessa

Uudet työnteon tavat ja työympäristön monimuotoutuminen näkyvät monilla aloilla ja useissa organisaatioissa käydään läpi suuria muutoksia. Keskeiseen rooliin muutoksessa ja sen johtamisessa nousee viestintä, jossa korostuu monikanavaisuus sekä kaksisuuntainen vuorovaikuttaminen ja osallistaminen. Mika Okkola korosti näiden rinnalla vielä johdon oman esimerkin vaikutusta viestinnän tehokkuuteen.

”Viestinnän roolia muutoksessa ei voi varmaan ikinä korostaa liikaa. Muutosprojektissa päällimmäisenä mielessä saattaa olla aikataulupaineet ja budjetit, mutta käytännössä viestinnän pitäisi kulkea prosessissa koko ajan mukana. Viestintä ei saa jäädä pullonkaulaksi muutokselle. Sillä voidaan ilmentää sitä muutosprosessia muullekin henkilöstölle, kuin vain niille, jotka ovat työstämässä sitä muutosta.” Susanna Kallio sanoi.

Järjestelmät ja laitteet yhä keskeisempänä osana työympäristöä

Siirryttäessä yhä enemmän kohti pilvipohjaisia, virtuaalisia työympäristöjä, myös omien laitteiden hyödyntäminen työkäytössä tulee lisääntymään. Työn mobilisoituminen tuo tekijälleen mahdollisuuden tehdä työtä mistä tahansa ja millä tahansa laitteella. Tällöin esimerkiksi tietyn presentaation pitäminen ei ole sidonnainen laitteeseen tai paikkaan, vaan tarvitaan ainoastaan nettiyhteys pilvipalveluun. Teknologisen kehityksen ansiosta työympäristö liikkuu työntekijän mukana ja on aina kätevästi saatavilla tilanteen niin vaatiessa. Tämä saattaa myös toisaalta luoda työntekijälle vaikeuksia irtaantua omista työtehtävistään työajan ulkopuolella tai loma-aikoina. Jokaisen tulisikin siksi itse tarkastella, missä määrin työ sitoo tekijäänsä ja mikä on se optimitaso, jossa pystyy operoimaan tehokkaasti. Näin asiantuntijatyössä hyötyvät usein sekä organisaatio että työntekijä itse.

”Tuottavin tunti tehokkaampi kuin huonoin viikko”

Tuottavuus on vaarallinen käsite asiantuntijatyössä. Asiantuntijatyöltä toivotaan tuottavuutta siinä missä kaikilta muiltakin työtehtäviltä, mutta esimerkiksi tiukka työaikaseuranta harvemmin on asiantuntijatyön kannalta avain onneen, sillä kukaan ihminen ei pysty kytkemään itseään päälle ja tehdä putkeen kahdeksaa tuntia tehokasta, tuottavaa asiantuntijatyötä. Nykyään työ perustuu yhä enemmän työntekijän ja työnantajan molemmin puoleiseen luottamukseen. Tuottavuus ja luovuus vaativat taukoja. Panelistit toivat esiin näkemyksiään siitä, että asiantuntijatyössä työnantajan ei tulisi rajoittaa työntekijän luovuutta sekä toimintatapoja estämällä esimerkiksi henkilökohtaisten sosiaalisen median palveluiden käyttämistä. Ne tulisi nähdä ennemminkin työn tekemisen resursseina, joita hyödyntämällä työntekijä voi kontaktoida omaa verkostoaan sekä ratkaista työtehtävissä esille nousevia ongelmia. Välillä voi olla hyväksi myös irtaantua työtehtävistään ja käyttää näitä palveluita ikään kuin ”luovaan löysään”, ajattelun resetoimiseen.

”Kun puhutaan tuottavuudesta, puhutaan vertauskuvallisesti ”kukan poistamisesta”. Siinä on suuri riski, että kirves heilahtaakin siihen luovaan löysään. On pystyttävä todella tarkkaan erottamaan, että mikä siitä kukasta on arvokasta, joka auttaa lataamaan ja uusiutumaan, sekä mikä on oikeasti tyhmää ja turhaa.” Mika Okkola totesi.

Käyttäjälähtöisyys työympäristöympäristömuutoksen perustana

Käyttäjälähtöisyys on työympäristösuunnittelun keskeinen lähtökohta, sillä ensi kädessä asiakkaana ovat ne työntekijät, joille ollaan kehittämässä tai luomassa heidän tarpeitaan vastaavaa työympäristöä. Käyttäjien osallistaminen myös sitouttaa käyttäjiä muutokseen. Susanna Kallio korosti, että työympäristön käyttäjien osallistamisessa on ensiarvoisen tärkeää, että heille osoitetut lupaukset lunastetaan ja johto seisoo lupausten takana. Tällöin muutoksella on mahdollisuus jalkautua käytännöiksi.

”Surullisinta on se, jos henkilöstöä osallistetaan muutokseen, mutta lupauksia ei pidetä ja koko muutos tyrehtyy siihen. Se aiheuttaa paljon turhautumista.” Susanna Kallio kuvaili.

Käyttäjälähtöisyyden ohella esille nousi työympäristökehittämisen asiakasnäkökulma. Aina ei ole yksiselitteisesti määritettävissä, kuka loppujen lopuksi työympäristön muutosprojektissa on se loppuasiakas, joka pyritään tavoittamaan. Lähtökohtaisesti työympäristön kehittämisellä aikaansaadut tulokset näkyvät siinä ydinjoukossa, joka jatkuvasti hyödyntää heille kehitettyä ympäristöä. Vaikuttamalla suoraan työympäristöön käyttäjiin ja huomioimalla heidän toiveensa, odotetaan kehityksen näkyvän myös organisaation ulkoisille sidosryhmille.

SIG-19_2016_3”Vahvat työpaikat rakentuvat ensin sisältä vahvoiksi. Kun ensin panostetaan omiin työntekijöihin ja annetaan heille vapaudet tehdä työtään suotuisassa työympäristössä, näkyy se aidosti ulospäin. Vaikka asiakaslähtöisyydestä puhutaan aina, niin kaikki lähtee kuitenkin omista työntekijöistä.” Kristiina Borg kommentoi.



Mikä tekee työympäristöjohtamisesta ja kehittämisestä strategista?

Strategisen työympäristöjohtamisen perustaksi voidaan käydyn keskustelun perusteella mieltää organisaation ylhäältä asetetut, suuremmat tavoitteet. Työtilat, ympäristö ja kulttuuri eivät tällöin ole itsessään keskiössä, vaan ne valjastetaan välineiksi näiden asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Strategisen työympäristöjohtamisen kannalta keskeistä on myös johdon sitoutuneisuus sekä toiminnan jatkuvuus ja päivitettävyys. Toisaalta työympäristökehittäminen ei välttämättä ole muusta strategisesta toiminnasta irrallinen osa-alue, vaan se voi ilmetä yhtenä osana strategisten prosessien kehittämistä. Usein prosessien kehittäminen luo tarpeen myös työympäristön ja välineiden kehittämiselle.

”Esimerkiksi asiakasprosessien nopeutuminen tai tuotekehitykset voivat olla ne taustaolettamukset, joiden pohjalta työympäristöä lähdetään kehittämään. Näitä tavoitteita vasten ihmiset sitoutetaan prosessiin ja pyritään saavuttamaan sellaiset työkäytännöt, joilla päästään näihin strategisiin tavoitteisiin. Tilat ja työympäristö palvelevat tätä kehitystä.” Susanna Kallio totesi.

Tapahtuma kirvoitti paitsi panelistien myös muiden osallistujien kesken paljon mielenkiintoista keskustelua. Tilaisuuden loppupuolella pohdittiin vielä sitä, onko strateginen työympäristöjohtaminen ja kehittäminen ollut viime aikoina ensisijaisesti proaktiivista vai reaktiivista toimintaa. Todettiin, että tällä hetkellä vaikuttaa lähes yksinomaan siltä, että asioiden taustalla on jokin havaittu ongelma esimerkiksi toimitilojen suhteen, jota lähdetään korjaamaan. Osana Smart Way of Working verkostoa osallistujilla oli oiva tilaisuus tuoda esiin omien käytännön kokemuksien kautta havaittuja seikkoja niin työympäristöjohtamisesta kuin työympäristöistä yleensäkin. Pontus Kihlman päätti tilaisuuden toteamalla, että tilojen kehittäminen ja tilahallinto ovat vain pieniä osia strategista työympäristöjohtamista. Prosessien keskiössä ovat toimintatavat sekä kulttuuri ja työympäristöjohtamisen ytimessä eivät suinkaan ole tilat, vaan työntekijät itse.

 Teksti: Jukka-Pekka Harju, Turun kauppakorkeakoulu, Johtamisen ja organisoinnin maisteriopiskelija

Tutustu tarkemmin SIG-19 ryhmään ja tule mukaan toimintaan!


Palaa otsikoihin